خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/03 - 10:23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
واکنش وحیدی به تحریم 12 دانشگاه ایرانی از جمله دانشگاه شریف از سوی دولت کانادا:

قابلیت پاسخگویی و مقابله به مثل با این تحریم‌ها در مراکز علمی کشور وجود دارد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای با تاکید بر اینکه حوزه آموزش قابلیت‌های مقابله به مثل با تحریم‌های علمی دولت کانادا را خواهد داشت، گفت: مجموعه‌های آموزشی و دانشگاهی کشور ظرفیت جبران این تحریم‌ها را در حوزه آموزش دارد اما باید بپذیریم، در حوزه بسیاری از علوم مختلف آموزشی ایران وارد عرصه بین المللی شده است و حتی سرآمد منطقه محسوب می‌شود.

محمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تحریم موسسه و نهادهای تحقیقاتی ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف از سوی دولت کانادا، گفت:  حوزه فرهنگ و آموزش از حوزه‌های بسیار مهمی محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه و ظرفیت گسترش ارتباطات بین کشورهای مختلف در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را فراهم کند.



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها ریشه‌های سیاسی دارند، افزود: متاسفانه دولت کانادا متاثر از شرایط کشورهای غربی به ویژه آمریکاست و حتی در حوزه فرهنگی و ظرفیت‌های سیاسی تحت تاثیر کشور انگلستان است، اما باید بپذیریم اگر در حوزه خاصی همچون آموزش تحریم پذیر شده‌ایم این مسئله بر روی موضوعات دیگر تاثیر می‌گذارد.



تحریم‌ها اثرات خود را در دراز مدت می‌گذارد



نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها اثرات خود را در دراز مدت نشان خواهد داد، یادآور شد: بی تردید تحریم‌های اعمال شده در طولانی مدت اثرات منفی به دنبال خواهد داشت و قطعا در آینده ارتباطات میان دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امیدواریم کشور کانادا از این رویکرد خود منصرف شده و زمینه ارتباطات فرهنگی را تحت الشعاع مراودات سیاسی کشورهای غربی از جمله آمریکا قرار ندهد.



حوزه آموزش قابلیت‌های مقابله به مثل با تحریم‌های علمی را دارد



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه حوزه آموزش قابلیت‌های مقابله به مثل با تحریم‌های علمی دولت کانادا را خواهد داشت، اظهار کرد: مجموعه‌های آموزشی و دانشگاهی کشور ظرفیت جبران این تحریم‌ها را در حوزه آموزش دارد اما باید بپذیریم، در حوزه بسیاری از علوم مختلف آموزشی ایران وارد عرصه بین المللی شده است و حتی سرآمد منطقه محسوب می‌شود، پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های مختلف و یا اعزام دانشجویان ایرانی به سایر کشورها خبر از ارتباطات گسترده ایران در علوم مختلف آموزشی می‌دهد.



وحیدی با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران به جهت پذیریش دانشجوی خارجی قابلیت پاسخگویی به تحریم‌های علمی را دارد، ادامه داد: ایران ارتباطات فرهنگی گسترده‌ای دارد و در برخی از دوره‌های پسا دکترا دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی در کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند، این مهم در عرصه دیپلماسی علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دانشگاه‌های کشور می‌توانند مستقلا در حوزه تحریم‌های علمی نسبت به کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کرده اند، ورود کنند.



گفتنی است، دولت کانادا در بیانیه جدید ۱۲ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران را تحریم کرد. دانشگاه شریف و دانشگاه شهید بهشتی از جمله این دانشگاه‌ها و موسسات هستند./



پایان پیام

  • کد خبر : 375135
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار